Saturday 1 February 2014

Tat Nasi Ayam - No. 1 di Utara katenyer...



Lokasi : Taman Puncak Jalil
Masa : 4.00 pm
Tarikh : Feb 01, 2014

Di sebabkan cny byk kedai tutup. Kedai melayu pun sibuk nk cuti raya. Terpaksa la aku cari kedai makan lain selain mamak. Maka berjumpa lah dgn kedai Nasi Ayam Tat yang berdekatan. Macam biase kalu kedai melayu di kawasan perumahan yang buka tengahari mesti kosong kalau kedai tu x interesting or mungkin sbb sume org da blk sbb aku dtg da pukul 4 ptg. Masuk jer kedai aku mintak menu kat waiter yg bermuka lesu tak bermaya mcm kerja d bulan puase. Tengok harga agak mahal di banding kan dgn nasi ayam lain. Tapi kalau nasi ayam ni sesedap dan sebanyak nasi ayam hailam uptown aku bole give a pass. Aku order 3 bungkus plus 1 char kueyteow saje nak rase. Sampai rumah aku makan kueyteow dulu. Rase not bad walaupun x meriah. Cili jeruk x berape nk jeruk tp okay. Kerang ade lah 5 ketol dan udang 2 ekor. Udang bersize kecik dan tak fresh langsung. Kalau kat pasar ni udang yang paling murah yang dah berhari hari org tak beli. Kulit pun dah kecut sbb lame sgt duk dlm peti ais. Harga char kueyteow tu RM 5 yang aku rase tak berape berbaloi.

Okay kembali kepada tajuk asal Nasi Ayam Tat. Bukan nak komplen tapi nasi ayam ni mmg tak sedap. Mungkin terlalu kasar tapi dalam kategori nasi ayam sememangya gagal. Kalau bandingkan dengan nasi putih ayam goreng pun belom tentu bole lawan ayam goreng Hakim. Nasi berwarna oren kehijauan. Rase ape pun aku tak pasti tp takde pun rase ciri ciri nasi ayam sebenar. Kicap yang yg di sediakan semata mata kicap manis biase yg di tambah air mungkin sbb agak jair. Sambal pulak hanyelah sambal keropok lekor yang di ubah suai. Sup rase menarik sedikit tetatpi kandungan Ajinamoto super banyak. Teros tangkap kepala aku makan. Nak cerita pasal ayam 1st aku tgk mmg nampak macam menjanjikan kenikmatan nasi ayam yang sempurna. Tetapi jangkaan aku tersasar sampai jatuh parit. Ayam sangat kering keras dan tasteless. Jangan cakap lah mungkin ayam lain okay. Kalau nk berniaga makanan, setiap produk mesti konsisten dia punya rase. Dan aku tak paham kenape ayam tu kene di lenyekkan mcm ayam penyek. Dengan harga yg sebegitu dan portion yg sederhana dengan ini di maklumkan Nasi Ayam Tat sememang SUCKS...



No comments:

Post a Comment